Als je een woning huurt in een flatgebouw of appartementencomplex betaal je naast huur ook servicekosten. Wat moet je weten over die kosten? En wat kun je doen als de rekening niet klopt?

Schoonmaak van het trappenhuis, onderhoud van gemeenschappelijk groen. Kosten voor verlichting en verwarming van de centrale hal. Als flat- of appartementbewoner betaal je voor dit soort zaken een voorschot servicekosten. Je verhuurder mag op servicekosten geen winst maken. De kosten moeten redelijk zijn. En hij hoort de afrekening op tijd te sturen.  Vóór 1 juli moet je de afrekening krijgen over de (werkelijk gemaakte) servicekosten van vorig jaar.

Hoe check je de servicekosten?

  1. Als je servicekosten hebt, check dan of je de afrekening op tijd kreeg. Volgens de wet moet de afrekening over 2019 uiterlijk 1 juli 2020 binnen zijn.
  2. Controleer of de afrekening klopt en alleen werkelijk gemaakte kosten in rekening brengt. Dat kun je het beste samen met de buren doen. Of je kunt de bewonerscommissie of huurdersvereniging om hulp vragen.
  3. Vraag bij je verhuurder inzage in de facturen, contracten en andere stukken (van de gemeenschappelijke elektra, het schoonmaakbedrijf, e.d) die de basis vormen voor de afrekening. Dat recht heb je; maak er gebruik van.
  4. Vertel het je verhuurder schriftelijk (per brief of e-mail) als de afrekening volgens jou niet klopt. Leg uit wat er volgens jou mis is en vraag een inhoudelijke reactie. Mogelijk kun je het probleem (samen) oplossen en de afrekening laten corrigeren.
  5. Reageert de verhuurder niet naar tevredenheid op je klacht?  Als je in de sociale (gereguleerde) sector huurt kun je de Huurcommissie inschakelen. Wat voor verhuurder je hebt (woningcorporatie of commerciële verhuurder) maakt daarbij niet uit.
  6. Huur je in de vrije sector, met een geliberaliseerd huurcontract? Dan kun je een conflict over de servicekosten aan de kantonrechter voorleggen.

Meer info

Meer weten? Het Woonboekboek Servicekosten (ook verkrijgbaar als digitale uitgave) gaat uitvoerig in op wat je over servicekosten moet weten en wat je bij conflicten kunt doen. Ben je persoonlijk lid van de Woonbond? Of bestuurslid van een organisatie die lid is? Met vragen over servicekosten kun je ook terecht bij de ledenservice Huurderslijn.

Servicekosten aanpakken loont

Ook in ons tijdschrift Huurwijzer zijn servicekosten regelmatig onderwerp van gesprek. In het zomernummer interviews met actieve huurders die de strijd aangingen over te hoge servicekosten en daarmee heel veel geld wisten terug te krijgen voor de bewoners in het complex.

 

Bron: Woonbond